Några fina recensioner av Elton får en idé 💕

Det är så roligt att få höra vad läsare tycker om mina böcker. Det gör mig så glad!😊

View this post on Instagram

Jag har läst Elton får en idé av Ann Fagerberg Embretsén med illustrationer av Maria A Keusseyan (Idus förlag, 2017) tillsammans med mina pojkar som är sju och nio år. Elton får en idé handlar om Elton som är sju år, en dag råkar han se något på TV som han inte borde. Det handlade om människor som var på flykt, både barn och vuxna. Elton känner sig ledsen och funderar på hur han ska kunna hjälpa barnen. Han börjar pärla pärlplattor och säljer till släktingar för att samla in pengar, sen berättar han om sin idé på skolan och hans idé växer… Jag tycker att Elton får en idé är en mycket pedagogisk bok som förklarar flykt på ett lättförståeligt sätt. Mina barn och jag tycker mycket om den, det är en fin historia om att alla kan göra något. Illustrationerna är fantastiskt charmiga! Texten är lagom lätt att läsa själv om man kan, indelad i korta kapitel. Den är också perfekt som högläsningbok. Boken passar främst åldern 6-9 år precis som det är tänkt, men jag tycker att den fungerar upp till år 5. I slutet av boken finns frågor som man kan fundera vidare på och diskutera. Det finns också några viktiga artiklar ur barnkonventionen i slutet av boken. Jag rekommenderar Elton får en idé till alla F-5-skolor. Barn kan lära sig mycket av Elton! Tips! Du kan hjälpa Elton att samla in pengar till UNICEF på riktigt! Skicka KÄMPA till 72979 så skänker du 50 kr till insamlingen. #eltonfårenide #annfagerbergembretsen #mariaakeusseyan #idusförlag #flykt #barnpåflykt #allakangöranågot #barnhjälperbarn #unicef #insamling #kämpa #pärla #idé #hjälpa #barnkonventionen

A post shared by Karin Askerin Författare (@karinaskerinforfattare) on